Caro-Erik-Nina-en-Luc.reismee.nl

Salvador de Bahia

maar alweer de laatste nacht!

We hebben net onze koffers en rugzakken gepakt voor de reis van morgen naar Rio de Janeiro. Met spijt, dat wel... Elke keer weer moeten we erg wennen aan de nieuwe plek. En elke keer weer nemen we te snel afscheid...

Maandag zijn we ´s ochtends eerst nog lekker op het strand geweest om daarna thuis in ons eigen privezwembad in onze privetuin bij ons privehuis (!!!) schoon te zwemmen en onze spullen te pakken. De taxi die Erik van te voren had besteld stond precies om half 2 voor de pousada en reed ons in de afgesproken tijd naar het vliegveld. De binnenlandse vluchtenmet voogol voldoen ons erg goed. We hoeven niet te lang van te voren in te checken en doordat wij met kinderen reizen mogen we steeds als eerste het vliegtuig in.Dit keer duurde de vlucht 90 minuten en we landden in Salvador om half 6 ´s avonds. Hier bij de evenaar is het dan al bijna donker en omdat deze stad wat ruiger en onveilig is namen we een taxi naar een deel van de stad dat aan het strand ligt. Ruim een uur voor we er waren en heel wat reais armer!

De pousada die Erik voor ons had uitgezocht had wel 4 slaapplekken maar 1 ervan was op een uitklapstoel. Afgekeurd. Uiteindelijk hebben we de nacht doorgebracht in een hotel die niet helemaal aan mijn verwachting voldeed. We hebben daarom de koffers niet uitgepakt en zijn de volgende dag verhuisd. Naar een heel leuke pousada Noa Noa. Wij denken dat een fransman hier de eigenaar is wat zich uit in netjes en verzorgt. De eerste avond hebben we bij een zwitser rösti gegeten, heerlijk.

Bahia, naar de staat waarin Salvador ligt en zoals de bewoners de stad zelf liefkozend noemen,

hebben de portugezen als eerste hoofdstad gemaakt. Honderdvijfitg jaar lang is dat zo gebleven. Toen kwamen de Hollanders die forten bouwden om de stad te veroveren maar dat is mislukt. Verder werden hier heel veel slaven heen gebracht om in de gewassenteelt te werken. Er wonen hier nog steeds veel zwarten en de stad met zijn bewoners is dan ook vrij ruig.

We merken het aan het aanhoudende 'gejengel' om geld. Zwervers en arme mensen die te dicht op en te dwingend bij ons komen. We gaan daarom niet laat over straat en verdelen al onze belangrijke spullen tussen al onze verstopte zakjes en andere plekken. Desalniettemin zijn we een paar keer flink geschrokken!

Overdag verkennen we de stad om daarna 's middags op een van de stadsstranden de zon onder geklap en gefluit in de zee te zien zakken. Dit is helemaal Erik zijn land want we huren elke dag 2 luie strandstoeltjes en bestellen heerlijke caipiriñas en cerveja's (halve liters bier).

Bahia bestaat uit een boven en een onderstad. Net als Lissabon, waar ze zich erg mee verbonden voelen. En inderdaad net als in Lissabon is er een lift die 72 meter hoogte voor 15 centavos overbrugt en meerdere trammetjes tussen boven en beneden.

Vandaag zijn we met een boot naar een fort in de haven gevaren. De portugezen hebben deze gebouwd en toen hij niet meer nodig was voor de verdediging is het een gevangenis geweest. Nu dus een toeristische attractie.

Morgen hebben we onze laatste binnenlandse vlucht. Nog een paar dagen Rio.

henny en fam

schitterend joh die verhalen, leuk om te lezen
en ja idd het zou leuk zijn, een paar foto´s
maar bij thuiskomst zullen ze wel op je hyves verschijnen denk???? groetjes van ons uit oudesluis

hesther

en nu weer thuis......bedankt voor de stinkkaas, het stinkt de koelkast uit maar lekker dat ie is !!